در حین رانندگی، داشتن مدارک لازم مانند بیمه، گواهینامه و… امری ضروری است که به شما اجازه می‌دهد به‌ طور قانونی و بدون هیچ مشکلی تردد کنید، اما اگر این مدارک را همراه نداشته باشید، ممکن است با جریمه‌ مواجه شوید. جریمه همراه نداشتن مدارک، یکی از تخلفات رانندگی است که معمولا زمانی ثبت می‌شود که پلیس شما را به‌ خاطر تخلفات دیگر متوقف کند؛ بنابراین بهتر است همیشه مدارک لازم خود را همراه داشته باشید تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنید.

جریمه همراه نداشتن مدارک خودرو

جریمه نداشتن مدارک خودرو از جمله گواهینامه، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی خودرو، ممکن است با توقیف خودروی سواری شما، تریلی، کامیون و … همراه شود. اگر پلیس بعد از استعلام متوجه شود که شما مدارک لازم ندارید، ممکن است با جریمه‌ای نقدی مواجه شوید.

همچنین، نداشتن گواهینامه نیز جرم به حساب می‌آید و ممکن است منجر به مراحل قضایی و دادگاهی شود؛ بنابراین، حفظ مدارک خودرو و همواره داشتن آن‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است تا از جریمه و مشکلات حقوقی جلوگیری شود.

در کمترین زمان لیست کامل از جریمه های خودرو خود را دریافت کنید

جریمه همراه نداشتن مدارک موتورسیکلت

عدم همراه داشتن مدارک موتور نیز مانند خودرو، جریمه مالی برای راننده دارد. این مدارک شامل گواهینامه موتور، کارت موتور، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی موتور می‌شود، اما برخلاف سایر مدارک، معاینه فنی موتور از اهمیت کمتری برخوردار است.

این موضوع در حال اصلاح است و به مرور زمان، اهمیت معاینه فنی موتور نیز به اندازه سایر مدارک برای پلیس اهمیت بسیاری پیدا می‌کند؛ بنابراین، همراه داشتن تمامی مدارک موتور از جمله معاینه فنی، اهمیت بسیاری دارد تا از جریمه و مشکلات قانونی جلوگیری کنند.

توجه داشته باشید که داشتن یا نداشتن مدارک ذکر شده، توسط پلیس اعلام می‌شود. اگر پس از بررسی پلیس، مشخص شود که شما مدارک مربوط به موتورسیکلت را ندارید، پلیس موظف است موتورسیکلت شما را توقیف کند. همچنین، مانند خودرو، برای موتورسیکلت نیز نداشتن گواهینامه جرم بوده و ممکن است منجر به مراحل قضایی و دادگاهی شود.

جریمه همراه نداشتن مدارک وسایل نقلیه عمومی

همراه نداشتن مدارک لازم برای وسایل نقلیه عمومی، می‌تواند منجر به جریمه شدن شود. این مدارک شامل کارت سلامت، دفترچه ثبت ساعت و سرعت و سایر مدارک مربوط به وسیله نقلیه مورد استفاده می‌باشد. در صورت نداشتن این مدارک، ممکن است با جریمه‌های مالی روبرو شوید. همینطور برای وسایل نقلیه باربری نیز، باید بارنامه داشته باشید، در غیر این صورت مجبور به پرداخت جریمه قابل توجهی خواهید شد.

جریمه همراه نداشتن مدارک چقدر است؟

مبلغ جریمه مربوط به نداشتن مدارک در شهرهای مختلف و روستا‌ها متفاوت است، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که جریمه عدم داشتن گواهینامه موتور و جریمه عدم داشتن گواهینامه خودرو باهم برابر هستند.

برای اعمال جریمه به دلیل عدم وجود مدارک مورد نیاز برای خودرو یا موتورسیکلت، حتما باید پلیس وسیله نقلیه شما را متوقف کند. این نوع جریمه با دوربین ثبت نمی‌شود؛ زیرا پلیس باید مدارک شما را بررسی کند تا مطمئن شود.

عنوان تخلفمبلغ در شهر (ریال)مبلغ در شهرستان (ریال)
نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر۵۰۰٫۰۰۰
نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسایل نقلیه۵۰۰٫۰۰۰۳۰۰٫۰۰۰
جریمه نداشتن دفترچه ثبت ساعت و سرعت در وسایل نقلیه عمومی۳۰۰٫۰۰۰۲۰۰٫۰۰۰
همراه نداشتن گواهینامه رانندگی۳۰۰٫۰۰۰۲۰۰٫۰۰۰
همراه نداشتن كارت سلامت راننده وسایل نقلیه عمومی۲۰۰٫۰۰۰۲۰۰٫۰۰۰
همراه نداشتن کارت شناسایی وسیله نقلیه۲۰۰٫۰۰۰۱۰۰٫۰۰۰

روش‌های پرداخت جریمه همراه نداشتن مدارک

حال که مبلغ پرداخت جریمه بدون داشتن مدارک خودرو و موتور را بررسی کردیم، باید به روش‌های مختلف پرداخت این جریمه اشاره کنیم. ما تمام روش‌های پرداخت را برای شما فهرست کرده‌ایم تا بتوانید با توجه به نیاز خودتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سایت سلام بانک

سلام بانک، یک سامانه بسیار کارآمد است که امکان انجام استعلام و پرداخت خلافی‌های خودرو را به صورت آسان و سریع فراهم می‌کند. این سامانه با ارائه ویژگی‌های منحصربه‌فرد مانند پشتیبانی آنلاین و پرداخت امن، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی انواع جریمه‌ها را استعلام کرده و پرداخت نمایند. با دسترسی آسان از طریق وب سایت، افراد می‌توانند به راحتی از این سرویس استفاده کنند و خلافی‌های خود را در کمترین زمان ممکن پرداخت کنند.

سامانه راهور 120

سامانه راهور 120، به عنوان یک پلتفرم آنلاین برای پرداخت جریمه همراه نداشتن مدارک موتور و خودرو به رانندگان ارائه شده است. این سامانه به رانندگان امکان می‌دهد تا به راحتی و به صورت آنلاین جریمه خود را پرداخت کنند و از دسترسی آسان و سریع به اطلاعات مهم مربوط به وسیله نقلیه خود برخوردار شوند.

کد دستوری

برای اطلاع از وضعیت و پرداخت هر گونه جریمه خودرو و موتور، می‌توانید با کد دستوری *110# اقدام کنید. این امکان به شما کمک می‌کند تا از وضعیت مبلغ جرایم خود آگاه شوید.

دفاتر پلیس+10

مراجعه به دفاتر پلیس +10 و پرداخت جریمه ماشین و موتور، یکی از وظایف مهم و ضروری برای رانندگان و موتورسواران است. هرگونه تخلف در رانندگی، مانند همراه نداشتن مدارک، پارک نامناسب، سرعت غیرمجاز یا استفاده از گوشی همراه در حال رانندگی، ممکن است منجر به ثبت جریمه شود. اگرچه پرداخت جریمه ممکن است برای راننده ناراحت‌کننده باشد، اما این کار به منظور ایجاد امنیت و رعایت قوانین رانندگی انجام می‌شود.

جمع‌بندی

داشتن مدارک وسایل نقلیه، همواره یکی از موارد مهم و الزامی برای رانندگی است، اما ممکن است برای برخی اتفاق بیفتد که مدارک را فراموش کنند. در این صورت، اگر پلیس شما را متوقف کند، ممکن است جریمه شوید، اما وسیله نقلیه شما توقیف نمی‌شود. این امر مربوط به همه وسایل نقلیه از جمله خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌شود و قوانین مشابهی برای همه اعمال می‌شود؛ بنابراین بهتر است مطمئن شوید مدارک شناسایی خود را همراه دارید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.